ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ - TRIKALAONLINE.GR

«Θεωρώ την Μουσική την μέγιστη όλων των τεχνών» - Γιώργος Καλογήρου-Συνθέτης, Δημοσιογράφος

Συνέντευξη στον συνεργάτη μας Χάρη Μαντέλλο

Ο συνθέτης κ. Γιώργος Ι. Καλογήρου γεννήθηκε στη Βέροια και σπούδασε πιάνο και θεωρητικά της μουσικής. Ίδρυσε την τοπική εφημερίδα ΒΕΡΟΙΑ την οποία και διηύθυνε επί 25 χρόνια. Υπηρέτησε στο Δήμο της Βέροιας, ως διευθυντικό στέλεχος, από όπου και συνταξιοδοτήθηκε. Για την πολιτιστική και κοινωνική δράση και πρoσφορά του τιμήθηκε από πολλούς φορείς.

Έχει πλούσια δισκογραφική δουλειά. Μουσικά έργα του καθώς και τραγούδια του παρουσιάστηκαν, από το 1965 μέχρι και σήμερα, σε συναυλίες και άλλες εκδηλώσεις, με μεγάλες ορχήστρες και με την συνεργασία γνωστών μαέστρων όπως ο Γιώργος Χατζηνάσιος, ο Σταύρος Κουγιουμτζής, ο Τάκης Αθηναίος, ο Μενέλαος Σπάθης και άλλοι. Τραγούδια του ερμήνευσαν οι: Γιάννης Πάριος, Μαρία Δημητριάδη, Ζωίτσα Κουρούκλη, Σούλα Μπιρμπίλη, Τέρης Χρυσός, Πόπη Αστεριάδη, Τάμμυ, Πέτρος Μήλας, Άντζελα Ζήλια, Ελένη Πέτα, Τρίο Βέροια, Ελένη Αναγνώστου και πολλοί άλλοι τραγουδιστές ενώ έγραψε μουσική και για θεατρικά έργα επαγγελματικών θιάσων.

<

Κύριε Καλογήρου πότε ξεκίνησε η σχέση σας με την μουσική και σε ποια ηλικία αρχίσατε να δημιουργείτε δικά σας πράγματα;

Η σχέση μου με την μουσική ξεκίνησε μάλλον όταν ακόμα ήμουν στην κοιλιά της μάνας μου, κληρονομώντας από τους γονείς μου ανάλογα στοιχεία, τα οποία καλλιέργησα με πάθος από τα παιδικά μου χρόνια.

Στο σπίτι μας υπήρχε μια παλιά κιθάρα. Από τα χρόνια του Δημοτικού Σχολείου την πήρα στα χέρια μου και έμαθα να παίζω με την βοήθεια οικογενειακών φίλων που γνώριζαν αρκετά πράγματα για το θαυμάσιο αυτό όργανο. Ζώντας σε ένα σπίτι αστικό όπου όλοι τραγουδούσαμε, κάνοντας δεύτερες και τρίτες φωνές, χωρίς να μας διδάξει κανένας, άρχισα να δημιουργώ. Με τα δυο μικρότερα αδέρφια μου, από τα τέσσερα που ήμασταν συνολικά, σκάρωνα μικρά μουσικά θεατρικά δρώμενα που παρουσιάζαμε, με μεγάλη επιτυχία, δημόσια σε διάφορες εκδηλώσεις.

Έχετε έναν μεγάλο αριθμό συνεργασιών με σπουδαίους καλλιτέχνες. Ποιους θεωρείτε τους πιο σημαντικούς σταθμούς στην καριέρα σας που σας βοήθησαν να εξελιχθείτε στην μουσική;

Πράγματι συνεργάστηκα, στη μουσική μου πορεία, με σπουδαίους καλλιτέχνες. Από όλους ρουφούσα, σαν σφουγγάρι ό,τι καλό και χρήσιμο μπορούσα, διευρύνοντας τις μουσικές μου γνώσεις. Δεν θα αναφέρω ονόματα κάνοντας μόνο μια εξαίρεση. Πρόκειται για τον τότε καθηγητή του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης Φώτη Ζερβόπουλο με τον οποίο έκανα μαθήματα πιάνου και θεωρητικά. Ήταν άριστος δάσκαλος και του οφείλω πολλά.

Σημαντικούς σταθμούς στην ερασιτεχνική μουσική μου καριέρα θεωρώ αρκετά γεγονότα που δεν χωράνε εδώ. Θα αναφέρω μόνο την συμμετοχή μου, επί τρεις χρονιές, στο Φεστιβάλ Τραγουδιού Θεσσαλονίκης, με ισάριθμα τραγούδια δικής μου σύνθεσης σε στίχους του φίλου μου Μιχάλη Μαρμαρά. Βρέθηκα δίπλα σε μεγάλα ονόματα του μουσικού χώρου, να διεκδικώ διακρίσεις, διαγωνιζόμενος με ίσους όρους. Το 1965, που συμμετείχαμε στο Φεστιβάλ με το τραγούδι «Άσπρα Φτερά», ήταν η μόνη χρονιά που τα βραβεία έδινε Επιτροπή και όχι το κοινό, όπως γινόταν τα προηγούμενα χρόνια Ο Νίκος Μαστοράκης, σαν δημοσιογράφος Αθηναϊκής μεγάλης Εφημερίδας, χρονομέτρησε τα χειροκροτήματα του κοινού που παρακολουθούσε την εκδήλωση μέσα στο Παλαί ντε Σπορ και έγραψε ότι το τραγούδι μας πήρε τα περισσότερα χειροκροτήματα, από όλα τα άλλα, χωρίς να πάρει το πρώτο βραβείο. Θεωρήθηκε ότι κατακτήσαμε το βραβείο κοινού. Το τραγούδι κυκλοφόρησε στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό, από την Music Box σε δισκάκι βινυλίου 45 στροφών με ερμηνευτές τον Τέρη Χρυσό και την Ζωίτσα Κουρούκλη με ενορχήστρωση του Τάκη Αθηναίου.

Η δημοσιογραφική και καλλιτεχνική σας πορεία είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την Βέροια. Το να μένει κάποιος πιστός σε μια επαρχιακή πόλη θεωρείτε ότι τον κάνει να δημιουργεί καλύτερα μακριά από τα πολύβουα αστικά κέντρα ή μπορεί να του στερήσει ευκαιρίες;

Αγαπώ την Βέροια και έκανα ό,τι μπορούσα για την ανάπτυξη και την πρόοδό της. Όμως θα ήταν ψέμα να πω ότι δεν επιχείρησα, όταν ήμουνα νέος, να μετακινηθώ και να εγκατασταθώ στην Αθήνα με στόχο να ασχοληθώ επαγγελματικά με την μουσική και την σύνθεση. Δυσμενείς αξεπέραστες συγκυρίες δεν μου το επέτρεψαν. Έτσι αναγκάστηκα να μείνω και να δραστηριοποιηθώ στην ιδιαίτερη πατρίδα μου, την Βέροια. Δεν έχω παράπονο από την συμπεριφορά των τοπικών παραγόντων και τους συμπολίτες μου. Αναγνώρισαν πολυποίκιλα το έργο μου και την προσφορά μου στον τόπο. Αν πήγαινα στην Αθήνα είναι άγνωστο τι πορεία θα είχα.

Στο δισκογραφικό έργο σας δείχνετε μια ιδιαίτερη προτίμηση στην ορχηστρική μουσική. Γιατί σας ελκύει περισσότερο αυτό το είδος; Είναι αυτό που απολαμβάνετε περισσότερο και ως ακροατής;

Το τραγούδι είναι διαφορετικό είδος από το ορχηστρικό έργο. Μου αρέσουν το ίδιο και τα δύο. Θα έλεγα ότι τα λατρεύω στον ίδιο βαθμό. Ασχολήθηκα περισσότερο με την ορχηστρική μουσική γιατί, ζώντας στην επαρχία, οι δυνατότητες συνεργασίας με καλούς τραγουδιστές είναι περιορισμένες. Έτσι στράφηκα περισσότερο στα ορχηστρικά έργα, χρησιμοποιώντας μάλιστα, στο μέτρο του εφικτού, και τις ασύλληπτες δυνατότητες που προσφέρει, και στο χώρο της μουσικής, η τεχνολογία, εδώ και αρκετά χρόνια. Χειρίζομαι τα θαυμαστά μουσικά προγράμματα στον υπολογιστή μου αρκετά καλά.

Το 1972 δημιουργήσατε την εφημερίδα ΒΕΡΟΙΑ που διευθύνατε επί σειρά ετών. Τι σας ώθησε τότε να την εκδώσετε;

Πράγματι το 1972, ενώ υπηρετούσα στο Δήμο Βέροιας ως προϊστάμενος των υπηρεσιών του, βρήκα νόμιμο τρόπο και ίδρυσα την εβδομαδιαία εφημερίδα «ΒΕΡΟΙΑ» (ακόμα κυκλοφορεί με άλλον ιδιοκτήτη). Εύλογο το ερώτημα, γιατί το έκανα αφού, εκτός από την μόνιμη δουλειά μου στο Δήμο, είχα να ασχοληθώ και με τον ασίγαστο μεγάλο έρωτά μου, την Μουσική; Το έκανα, λοιπόν, πρώτον γιατί με ώθησε ο ασυγκράτητος χαρακτήρας μου για δράση και δημιουργία και δεύτερον γιατί ένιωσα, τότε, ότι κάτι έλειπε στο χώρο του έντυπου μαζικού μέσου ενημέρωσης στη Βέροια και αυτό που έλειπε μπορούσα να το συμπληρώσω κυρίως για το καλό του τόπου μου.

Προχώρησα κάτω από δύσκολες συνθήκες και κατά γενική ομολογία, χωρίς να υπηρετήσω το χουντικό καθεστώς της εποχής, έφτιαξα μια αντικειμενική σοβαρή εφημερίδα, που ωφέλησε ποικιλότροπα την πόλη μου και τον Νομό Ημαθίας γενικότερα. Έγκυρα, κοινής αναγνώρισης πρόσωπα, μίλησαν η έγραψαν με πολύ κολακευτικά λόγια γα την «ΒΕΡΟΙΑ».

Στον χώρο της μουσικής που υπηρετείτε βλέπετε εξελίξεις ή νέα πρόσωπα που σας δημιουργούν μια αισιοδοξία για το πολιτιστικό μέλλον της χώρας μας;

Θίγετε ένα τεράστιο θέμα. Πολιτισμός δεν είναι μόνο η μουσική. Η έννοιά του περιλαμβάνει πολλούς τομείς της κοινωνικής μας ζωής. Και το χαρτάκι της καραμέλας που θα πετάξουμε στο ειδικό δοχείο και όχι στον δρόμο, είναι πολιτισμός. Εδώ φυσικά μιλάμε μόνο για την μουσική, που με την ευκαιρία θα τονίσω πως θεωρώ ως την μέγιστη Τέχνη όλων των Τεχνών.

Παρά τις τεράστιες εξελίξεις της επιστήμης και της τεχνολογίας και στον χώρο της μουσικής, είμαι πολύ επιφυλακτικός και διστάζω να πω ότι βλέπω με αισιοδοξία το εγγύτερο ή το απώτερο μέλλον της μουσικής μας. Νομίζω ότι ακολουθεί και αυτή την παρακμή που γενικότερα χαρακτηρίζει τις κοινωνίες μας. Τα φανταχτερά και άκρως εντυπωσιακά επιτεύγματα της σύγχρονης τεχνολογίας, είναι απατηλά στην πραγματικότητα. Φωτεινές εξαιρέσεις υπάρχουν και θα υπάρχουν πάντα. Όμως το παρακμιακό ποτάμι είναι ισχυρότατο και ασυγκράτητο, παρασύροντας τα πάντα στην κάθοδό του.

Κλείνοντας θα θέλαμε να μας πείτε για τα συναισθήματα που σας δημιουργούν οι πολυάριθμες βραβεύσεις σας και τι κίνητρο σας δίνουν για μελλοντικές καλλιτεχνικές καταθέσεις.

Είναι ανθρώπινο και φυσικό η αναγνώριση του έργου μου, στον μουσικό τομέα ή γενικότερα στον κοινωνικό χώρο, να με γεμίζει με έντονα συναισθήματα χαράς και ικανοποίησης. Δεν συνδύασα ποτέ την οποιαδήποτε προσφορά μου στους χώρους που προανέφερα, με προσωπικά οικονομικά οφέλη. Και αυτό έγινε αντιληπτό, βέβαια, από τους συμπολίτες μου.

Η σημερινή προχωρημένη ηλικιακή μου θέση περιορίζει τις δυνατότητες για μεγάλους σχεδιασμούς και προγραμματισμούς καλλιτεχνικών μου καταθέσεων. Παρ' όλα αυτά δεν παύω ποτέ να κάνω σχέδια για μελλοντικές, μουσικές κυρίως, δημιουργίες.

Κλείνοντας παραθέτω τις τελευταίες δημιουργίες μου:

  • Μάιος 2013. D.V.D. "ΜΟΥΣΙΚΟΙ ΔΙΑΛΟΓΟΙ». Πέντε τραγούδια και επτά οργανικές συνθέσεις.
  • Ιούλιος 2014. D.V.D. « ΜΕΛΥΝΔΡΟΝ» Έξι τραγούδια.
  • Νοέμβριος 2019. D.V.D. «ΒΕΡΟΙΩΤΟΠΟΥΛΑ». Αστικό Βεροιώτικο τραγούδι διασκευασμένο από μένα.
  • Απρίλιος 2020. D.V.D. "ΘΕΛΩ ΜΑΜΑ". Ένα τραγούδι. Σύνθεση R.KOLLAZO. Διασκευή -ενορχήστρωση δική μου.
  • 2021. D.V.D. «ΩΔΗ ΣΤΟΝ ΑΓΙΟ ΑΝΤΩΝΙΟ". Στίχοι: Απόστολος Ιωσηφίδης.
Μπορεί όποιος επιθυμεί να τα βρει και να τα ακούσει στο YouTube.


Γιώργος Ι. Καλογήρου :: Συνθέτης - Δημοσιογράφος
Τηλ. 6946 202277 - e-mail: gkalogir@gmail.com


:. σχεδιασμός ιστοσελίδων ANDY WEB - Development by imathia.net - Web Hosting by Webdnd